کد مطلب:259315 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

فرقه های صوفیه از دیدگاه امام هادی
امام هادی علیه السلام فرمود:

این فرقه های صوفیه، همگی مخالف ما اهل بیت علیهم السلام هستند و راه و طریقه ی آن ها باطل و برخلاف طریقه ی ماست. این گروه به منزله ی نصارا و مجوس این امت هستند.

در روایت آمده است: در آن زمان، مانند دوران جاهلیت شعرا زیاد می شوند، مردم قبرهای ایشان را به عنوان مساجد اتخاذ می كنند، مانند فرقه ی مذموم صوفیه كه قبور شعرای خود را خانقاه ساخته و بقعه ی خویش قرار داده اند هم چنین در این زمان افسانه ها را حلال می شمارند.

به درستی كه برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی رقص و سماع كه از عقاید باطل صوفیان می باشد، راه گشای انوار حقیقی الهی نبوده و جز افزودن بر گمراهی و شقاوت ارمغان دیگری برای انسان ندارد.

اما امروزه متأسفانه همان گونه كه در حدیث نبوی صلی الله علیه و اله آمده، مردم ما و شیعیان، تمایل زیادی به آثار صوفیه پیدا نموده اند و خواندن آنها را بر كرامات و آثار نورانی اهل بیت علیهم السلام ترجیح می دهند، مانند دیوان شاعران فارسی زبان كه خود از بزرگان و مؤسسان فرقه ی صوفیه در قرن های گذشته بوده اند.

شاید برخی بگویند كه ما آثار و علوم اهل بیت علیهم السلام را می خوانیم و چیزهای مفید و آموزنده ی آن را برداشت می كنیم، اما امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

فكل ما لم یخرج من هذا البیت و هو باطل. [1] .

پس تمامی آنچه كه از غیر ما خاندان صادر شده باطل است.



[ صفحه 74]



همچنین مولای ما امام كاظم علیه السلام خطاب به یكی از اصحاب فرمود:

لا تأخذ معالم دینك عن غیر شیعتنا. [2] .

علوم دین خود را از غیر شیعیان ما كسب مكن.

و همچنین امیرمؤمنان علی علیه السلام در سخنی فرمود:

لا تأخذ الا عنا تكن منا. [3] .

علوم دینی و دانش خود را از غیر ما اهل بیت علیهم السلام مگیر تا از ما باشی.


[1] وسائل الشيعه: ج 7، ص 57. بحارالانوار: ج 2، ص 94.

[2] وسائل الشيعه: ج 27، ص 150. بحارالانوار: ج 3، ص 82.

[3] تحف العقول: ص 71. وسائل الشيعه: ج 27، ص 40. نشانه هاي ظهور امام عصر عليه السلام در روايات معصومين عليهم السلام، ص 63.